Taman Min Ruys

Taman Min Ruys
Taman Min Ruys

Video: Taman Min Ruys

Video: Taman Min Ruys
Video: Documentary "Mien Ruys Gardens" 2023, Mac
Anonim
Laluan Masuk ke Min Ruys Gardens
Laluan Masuk ke Min Ruys Gardens

Laluan Masuk ke Min Ruys Gardens

Taman Min Ruys terletak di Dedemsvaart, 146 km dari ibu kota Belanda. Mereka terkenal bukan sahaja di Belanda, tetapi juga di kalangan pakar di seluruh dunia sebagai taman eksperimen salah satu daripada sepuluh arkitek landskap terbaik abad ke-20, yang diakui sebagai klasik selama hidupnya. Namanya tidak hanya dijalin dalam sejarah reka bentuk landskap Eropah - dia mencipta kisah ini dengan tangannya sendiri.

Image
Image

Oleh nasibnya, Min Ruys ditugaskan untuk menjadi pereka taman. Ibunya adalah anak perempuan seorang imam, dan ayahnya adalah pemilik taman asuhan kanak-kanak terkenal Moerheim, yang terletak di sini di Dedemsvaart. Pada tahun 1904, tahun kelahirannya, Moerheim, yang diciptakan pada akhir tahun 1800-an, dianugerahkan status Royal Kennel. Ia sudah menjadi pengeluar abadi terbesar di Eropah.

Langkah pertama Ming dalam mengatur kebunnya sendiri tidak berjaya. Sedikit demi sedikit bereksperimen dengan tanaman tahunan, dia mengelilingi jalan dari kebun sayur ke kebun dan takungan persegi kecil dengan tanaman kegemarannya. Tetapi setahun kemudian, sebahagian besar penanaman mati kerana keasidan tanah yang tinggi. Ada pilihan - untuk memperbaiki tanah atau memilih tanaman yang lebih sesuai. Memilih yang terakhir, Min Ruis menjadikannya salah satu prinsip utama reka bentuk landskapnya.

Pada tahun 1928, dia mula bekerja sebagai pelukis di bahagian taman kanak-kanak dan menulis dalam buku hariannya: "Hari ini adalah hari pertama karier saya." Pada tahun-tahun itu, tidak ada sekolah reka bentuk lanskap di Belanda, dan kebun dikuasai oleh gaya biasa dengan bentuk geometri yang kaku. Unsur-unsur tradisional taman adalah air mancur pusat, lindung nilai dan kerikil di sekitar tempat tidur bunga yang rapi. Sejak awal, Min mula mencari cara ekspresif baru, menunjukkan bakat luar biasa dalam pemilihan tanaman dan pendekatan yang tidak dijangka dalam reka bentuk. Tidak lama kemudian, dia menjadi ketua biro seni bina di taska.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Pada tahun 1928, Ming dilatih di Tunbridge Wells di England, pada tahun 1930 dia lulus dari kolej landskap pertama di Eropah di Berlin dan mengikuti kursus ceramah di Fakulti Senibina di Universiti Teknikal di tanah airnya, Delft. Untuk beberapa waktu dia dipengaruhi oleh sekolah seni bina Delft, yang menarik ke arah monumentalitas berat, tetapi kemudian kesederhanaan dan keringanan berlaku dalam gayanya. Karyanya dipengaruhi oleh Gertrude Jekyll, yang ditemui Min melalui ayahnya, dan Karl Forster, yang secara aktif mempromosikan penggunaan tanaman tahunan di lanskap.

Image
Image
Image
Image

Pada tahun 1937, Min, bersama dengan biro seni bina, pindah ke Amsterdam, tetapi taman orang tua masih menjadi tempat percubaan untuk eksperimen pada musim panas.

Dia menganggap tanaman berbunga adalah komponen penting dari kebun, yang akan mengubah penampilan dan suasana umum bergantung pada musim. Dalam projek peribadinya, yang banyak sekali pada tahun-tahun sebelum perang, katil bunga selalu memainkan peranan penting. Untuk mencari penggunaan ruang yang optimum, Min pada awalnya meletakkan jalan, teres dan taman bunga di sudut bangunan, yang mana dia menerima julukan "Oblique Min". Tetapi sejak tahun 60-an, gayanya telah berubah, garis lurus dan bentuk geser berkuasa di kebun, berbeza dengan kerusuhan abadi. Dia menekankan pentingnya bukan hanya pada kombinasi warna tanaman, tetapi juga pada tekstur dan bentuk daun, perubahan warnanya pada waktu yang berlainan dalam tahun ini, hiasan buah-buahan, kesan cahaya dan teduh, kemungkinan naturalisasi tanaman.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Pada tahun 1943, Ming bergabung dengan persatuan 8 arkitek - penyokong fungsionalisme dalam seni bina. Selepas perang, dia banyak bekerja dengan projek sosial. Dengan mengatur halaman kecil di dekat perumahan sosial dan di koperasi perumahan swasta, dia terutama berusaha untuk kesederhanaan dan fungsi. Penanaman tanaman tahunan secara percuma berpindah dari kebun persendirian ke kawasan bandar, dan arkitek lain semakin banyak meniru mereka. "Saya ingin mewujudkan ruang hijau yang berfungsi untuk orang biasa," katanya pernah dalam wawancara.

Image
Image

Pada tahun 1950, pada usia 45 tahun, dia berkahwin dengan penerbit Teo Moussault, yang berusia 15 tahun. Hanya tiga bulan selepas perkahwinan, inspirasi tetapnya, ayahnya, meninggal dunia. Mengikuti buku Pagar: Cara Membuat dan Mempertahankannya (1939) yang sangat terkenal, Min menulis Perennials yang lebih berjaya (1950), dan kemudian Tanaman Gunung di Taman (1953) (semua buku dicetak semula pada tahun 80 tahun). Bersama suaminya, pada tahun 1955 dia mulai menerbitkan majalah suku tahunan "My Garden" di Belanda mengenai reka bentuk taman, yang sangat terkenal di kalangan masyarakat atas dan tengah. Di dalamnya, Ming berusaha mengembangkan gagasan menggunakan perennials di kebun (majalah tersebut masih diterbitkan oleh penerbit Moussault). Pada tahun 60-an, pasangan ini melakukan perjalanan jauh di seluruh dunia dan mengadakan lawatan ke taman melalui majalah mereka, yang merupakan perkara baru pada masa itu.

Kehidupan pasca perang ditandai dengan peningkatan populasi Belanda dan penurunan di kawasan kebun, tetapi bahkan yang terkecil terus dihiasi dengan patung dan gazebo. Kehidupan yang ditentukan ekonomi, penggunaan bahan yang murah. Dan Ming adalah orang pertama yang berfikir untuk menggunakan tempat tidur kereta api dalam reka bentuk, khususnya untuk mempertahankan dinding dan meletakkan bunga. Sekarang dia mendapat nama panggilan kedua - Bielzenmien, dari kata Bielzen - sleeper. Tetapi tempat tidur digunakan di kebun Belanda selama bertahun-tahun, sehingga diketahui tentang kesan berbahaya pada persekitaran resin yang diresapi.

Contoh penggunaan tempat tidur dapat dilihat hari ini di Flooded Garden - ruang tertutup ini di antara dua lindung nilai beech yang dicukur, yang paling baik dilihat dari bangku yang terletak di bawah rumput yang subur.

Image
Image
Image
Image

Inovasi lain yang berakar pada Min Ruis ialah penggunaan papak konkrit yang lebih semula jadi dengan lapisan kerikil atas yang dicuci untuk penurapan yang murah. Idea ini segera diambil oleh industri, yang mulai menghasilkan papak konkrit dari berbagai ukuran, dengan permukaan kerikil dari berbagai pecahan.

Image
Image

Tahun enam puluhan dan tujuh puluhan adalah masa kebun minimalis dengan susun atur yang jelas, ruang yang disusun secara seni bina tanpa hiasan. Udara, cahaya dan ruang dianggap sebagai titik reka bentuk utama. Min menganut prinsip-prinsip ini, ditentukan oleh zaman, dan membuat taman-taman yang selesa dan intim.

Untuk kawasan rekreasi, dia menganggap air sangat penting, di mana seseorang dapat melihat kehidupan katak, anak baru, ikan, serangga. Dia suka menggunakan bola batu mengalir dalam reka bentuk, yang meningkatkan kelembapan tanah dan udara dan memungkinkan untuk menanam tanaman yang menyukai kelembapan seperti pakis, anemon, dan anak domba walaupun di tanah kering. Min meminta penggunaan bukan hanya kultivar kebun, tetapi juga flora liar.

Dia sangat berhati-hati dengan penggunaan perabot di kebun. Bangku selalu diletakkan di sudut terlindung, dari mana paksi visual taman berlari. Tetapi pada masa yang sama, dia adalah orang pertama yang meletakkan di kerusi geladak kebun, yang sudah biasa dilakukan hari ini. Kadang-kadang dia mengumpulkan beberapa bangku atau tempat duduk menjadi beberapa, mengatur ruang untuk berkomunikasi. Juga, Ming menyisipkan hiasan taman dengan indah ke lanskap - bola batu, mangkuk air, seolah-olah menyembunyikannya. Tetapi dia suka meletakkan patung di tempat terbuka - di padang rumput atau rumput liar.

Image
Image
Image
Image
Peristiwa yang jarang berlaku ketika bangku merah berfungsi sebagai warna aksen
Peristiwa yang jarang berlaku ketika bangku merah berfungsi sebagai warna aksen

Peristiwa yang jarang berlaku ketika bangku merah berfungsi sebagai warna aksen

Setelah kehilangan suaminya pada tahun 1974, Ming tidak melemahkan aktivitinya dan bergabung dengan persatuan artis. Atas permintaan rumah penerbitan Amerika, dia menulis buku From Chaos to Design. Prinsip Reka Bentuk Taman ", yang, untuk alasan yang tidak diketahui, tidak ditakdirkan untuk melihat cahaya hari.

Min Ruis meninggal pada tahun 1999 pada usia 94 tahun. Sudah tidak dapat berjalan, dia melihat kebun percubaannya dari tingkap rumah orang tuanya. By the way, projek terakhirnya bermula pada tahun 1995, ketika dia sudah berusia 90 tahun.

Image
Image

Min Ruis tidak meninggalkan memoir, tetapi fasih dalam pernyataannya: "Orang harus melihat kebun saya. Jiwa saya terbaring di sana." Mengunjungi kebun percubaannya, anda dapat memperoleh gambaran lengkap mengenai perkembangan reka bentuk kebun pada abad yang lalu dan mengapa dia digelar ibu modenisme.

Hari ini, daripada kira-kira 3.000 karya yang dibuat olehnya di Belanda, hampir tidak ada yang tersisa - hanya satu dari kebun awam yang masih ada, di tapak pembinaannya sudah dirancang, dan kebun-kebun di Dedemsvaart ini, yang disokong oleh Yayasan dinamakannya, yang dianjurkan pada tahun 1976. Tiga karya awal dari 30 yang disajikan di sini diakui sebagai monumen kebangsaan, walaupun ini tidak sepenuhnya benar berkaitan dengan yang lain, tidak kurang hebatnya contoh karya landskapnya.

Taman Naturalisasi (1924, dipugar pada tahun 2001)

Taman tertua dengan kolam persegi di persimpangan jalan lurus, disebut oleh Min Ruis sebagai "tindakan seni bina pertama". Di taman ini, geometri takungan dilancarkan oleh tumbuh-tumbuhan di sekitarnya. Taman di mana seorang pereka bercita-cita bereksperimen dengan tanaman untuk cahaya matahari dan teduh.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Old Experimental Garden (1927)

Campuran sempadan gaya Inggeris yang panjangnya 30 meter dan lebar 4 meter, terdiri dari perennial yang menyukai cahaya yang mekar dari pertengahan Mei hingga akhir September. Di sinilah papak konkrit lama terletak, yang memberi inspirasi kepada Min Ruis untuk membuat papak yang popular dan sekarang dengan kerikil yang dicuci.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Taman Air (1954, dipulihkan pada tahun 2002)

Taman Min Ruis pertama tanpa rumput, termasuk takungan dan tanah lembap dan spesies tanaman tahan kemarau yang terletak di dinding penahan yang tidak rata.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Tidak lama dahulu, "Roof Terrace" dibuat semula, di mana kayu sycamore tahan busuk digunakan untuk bangku dan tebing tinggi taman hiasan. Di bawah bangku dan jambatan, Min mengesyorkan mengatur ruang simpanan alat kebun.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Salah satu yang paling menarik dan terkenal adalah Taman Paya, yang terkenal dengan geladak gelapnya yang indah di atas air. Mereka, seperti palisade di dekatnya, tidak terbuat dari kayu, tetapi dari plastik daur ulang, yang Min Ruis juga salah satu yang pertama digunakan. Permukaan air yang dicerminkan digema oleh sepatu perak, seolah-olah secara tidak sengaja ditinggalkan oleh air oleh Cinderella kecil - sentuhan feminin romantis di taman lelaki yang ketat.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Dengan mengekalkan garis dan bentuk yang jelas di kebunnya, Min Ruis jarang menggunakan lekuk halus. Tetapi di dua kebun itu terdapat dengan jelas. Di tengah-tengah setiap kebun ini terdapat lingkaran yang menyatukan ruang sekitarnya. Di "Taman Kuning" itu adalah rumput bulat yang sedikit terendam, dipisahkan oleh pohon larch yang dicukur dari taman bunga dengan bunga kuning cerah dari manset dan helianthus.

Image
Image
Image
Image

Rumput bulat hijau terang yang menawan juga terdapat di taman yang rindang. Tetapi ia tidak dibuat dari bijirin, tetapi dari asam lembut. Sekitar - tidak lain hanyalah hutan semula jadi dan jalan yang menuju ke kejauhan dengan zelenchukovaya yang jelas di sisi. Contoh taman tanpa bunga adalah sederhana dan elegan.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Walaupun hakikat bahawa kebun individu dalam pameran ini dibuat pada masa yang berlainan dan diangkut dari tempat yang berlainan, mereka mewakili satu keseluruhan, dibina berdasarkan prinsip reka bentuk geometri, dengan sempadan lindung nilai dan tanaman merambat, yang dihubungkan oleh peralihan yang rumit. Mereka mencerminkan bagaimana pandangan Min Ruis mengenai reka bentuk taman berubah, bagaimana campuran inovasi dan tradisi ini muncul. Sebilangan besar penemuannya masih kelihatan mutakhir hari ini, walaupun berusia beberapa dekad, bukti bakatnya yang luar biasa.

Menurut banyak pakar, Min Ruys adalah pemimpin gerakan "Pengenalan Baru Perennials" pada tahun 90-an. Dia menganggap mereka sebagai elemen interaksi yang paling dekat antara manusia dan alam. Pete Udolph menulis tentangnya: "Dia adalah salah satu dari sedikit pereka kebun di Belanda yang membicarakan tanaman dan penanaman, sementara yang lain hanya membincangkan reka bentuk."

2014 adalah tahun ulang tahun ke-110 Min Ruis, ulang tahun ke-90 kebun percubaannya, ulang tahun ke-80 biro seni bina Min Ruis dan ulang tahun ke-60 majalah yang ditubuhkannya. Didedikasikan untuk ibu modenisme kebun.

Foto: Rita Brilliantova

Popular oleh topik