Bunga Dari "Bandar Musim Bunga Abadi"

Bunga Dari "Bandar Musim Bunga Abadi"
Bunga Dari "Bandar Musim Bunga Abadi"

Video: Bunga Dari "Bandar Musim Bunga Abadi"

Video: Bunga Dari "Bandar Musim Bunga Abadi"
Video: 【抖音时光司机】上班第一天,遭遇上司骚扰,这样的主管,永不录用! 2023, Jun
Anonim

Herba pelbagai warna, pelbagai bunga menghiasi dunia yang fana.

Nguyen Zy "Perbualan dalam Kim-hoa mengenai puisi" (abad XVI)

Image
Image

Da Lat adalah ibu kota provinsi Lam Dong, yang terletak di dataran tinggi tengah Vietnam, 308 km di timur laut Kota Ho Chi Minh. Dalat terletak dengan selesa di dataran tinggi Langbang pada ketinggian 1475 meter dari aras laut. Salah satu kemungkinan terjemahan makna namanya adalah "sungai suku Lat", setelah nama orang-orang yang pernah mendiami tempat-tempat ini. Selama sejarahnya tidak begitu lama, Dalat telah memperoleh beberapa nama tidak rasmi: "Little Paris", "City of Eternal Spring", "City of a Thousand Flowers", "Swiss Alps in Vietnam".

Dalat dibina oleh penjajah Perancis yang mencari keselamatan dari musim panas Vietnam. Sejarah perkembangan Dalat bermula pada tahun 1887, ketika doktor dan saintis Perancis Alexander Yersin mengesyorkan agar pihak berkuasa penjajah mendirikan tempat peranginan di sini. Pada tahun 1907, hotel pertama muncul di sini, dan penampilan umum kota dibentuk pada tahun 1917.

Image
Image
Image
Image

Dalat hari ini adalah, pertama sekali, tempat peranginan gunung tinggi, tempat percutian kegemaran bukan hanya untuk penduduk tempatan, tetapi juga untuk pelancong asing. Keadaan iklim yang unik menjadikannya: suhu di sini, sebagai peraturan, tidak naik di atas +26 darjah dan tidak turun di bawah +10, kerana lokasi kota dikelilingi oleh banyak tasik, air terjun, hutan konifer malar hijau dan taman semula jadi. Walaupun musim hujan datang ke Vietnam, di Dalat hampir selalu cerah. Oleh itu, Dalat memperoleh nama "kota musim bunga abadi".

Dengan senibina, Dalat menyerupai sebuah bandar Perancis lama (bukan apa-apa yang dibina oleh orang Perancis!), Di tengah-tengah Dalat anda bahkan dapat melihat salinan Menara Eiffel yang tepat - walaupun agak kecil. Beginilah Dalat mendapat nama "Little Paris". Cuma bernasib baik bahawa semasa perang dengan Amerika Syarikat, kota itu, dengan persetujuan diam-diam semua pihak, secara praktikalnya menghindari kehancuran serius.

Image
Image
Image
Image

Dalat terletak di bukit yang luar biasa indah yang diliputi hutan pinus. Pelbagai jenis konifer tumbuh di seluruh bandar, pain, araucaria dan pohon aras sangat biasa di sini. Rusuhan hijau ini "dicairkan" oleh "pohon karang" atau "eritrina - cockscomb", perbungaan merah terang yang menyerupai cockscombs yang terkulai. Bandar ini, dipenuhi taman dan taman bunga, kelihatan sangat meriah. Berjalan di sepanjang jalan berliku, secara berliku-liku di antara bangunan, adalah keseronokan yang tidak dapat digambarkan.

Dalat adalah sebuah kota dengan sejumlah besar hotel, pondok dan vila, yang dibina dalam pelbagai gaya seni bina. Gabungan gaya ini memberikan daya tarikan istimewa dan rasa yang tidak dapat dilupakan di bandar ini. Beberapa vila dibina sepenuhnya dari kayu dan sangat menyerupai chalet di Switzerland yang berbukit. Di sinilah rahsia nama lain untuk Dalat terbongkar - "Pegunungan Alpen Swiss di Vietnam".

Iklim yang baik kondusif untuk berkebun. Industri tempatan terutama diwakili oleh perusahaan yang terlibat dalam pengeluaran produk tanaman, kerana hampir semua bunga, buah-buahan dan sayur-sayuran Eropah dapat ditanam di Dalat. Orang Perancis pernah mula menanam anggur di sini, dan hari ini mereka membuat wain terbaik di Vietnam mengikut resipi Perancis. Jenama wain kering merah Vietnam yang paling terkenal ialah Dalat Superior. Dialah yang dilayan kepada tetamu asing Vietnam di majlis rasmi negara dan perjumpaan para tetamu terhormat. Ladang kopi juga merupakan warisan penjajah Perancis. Hari ini kopi telah menjadi salah satu minuman kegemaran rakyat Vietnam. Mereka juga mencipta kaedah memasaknya sendiri.

Image
Image
Image
Image

Dalat terkenal dengan penuaian strawberi dan mulberi yang kaya sepanjang tahun, dan, tentu saja, untuk bunga - anggrek, hidrangeas, fuchsias, mawar, bunga bakung, camelia. Petunia Vietnam juga terkenal di dunia bunga kerana khasiatnya yang lebih baik. Di antara bunga ros yang ditanam di Dalat, varietas yang paling terkenal adalah Rosa Dalat, begitu juga dengan Princess Grace of Monacc dan bunga ros kuning Josephine. Dalat telah menjadi pengeluar dan pengeksport bunga Vietnam utama dalam beberapa tahun kebelakangan ini - lebih dari 500 juta bunga dihantar setiap tahun ke banyak negara di rantau ini, termasuk Jepun, Taiwan, Malaysia, Hong Kong, Singapura dan New Zealand. Di Dalat diadakan pameran bunga utama, tempatan dan antarabangsa. Nama lain Dalat dikaitkan dengan fakta ini - "kota seribu bunga." Bunga pada umumnya memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan setiap orang Vietnam,bunga segar dapat dijumpai secara harfiah di mana-mana dan pada setiap hari sepanjang tahun. Banyak bandar di Vietnam bahkan mempunyai pasar bunga khas yang dibuka sebelum subuh sehingga pembeli dapat membeli bunga segar untuk menghiasi mezbah roh nenek moyang suci, tempat tinggal, restoran, pejabat dan kedai.

Image
Image
Image
Image

Dari banyaknya bunga yang ada, orang Vietnam menekankan empat jenis: anggrek sihir, teratai sihir, perbungaan merah dari bunga persik yang mekar dan bunga krisan yang indah, jenis bunga ini melambangkan empat musim cuaca di Vietnam. Orang Vietnam menghiasi kediaman mereka dengan bunga-bunga ini dengan begitu mahir sehingga kedai bunga profesional juga dapat mencari sesuatu untuk dipelajari.

Dalat dengan bangganya dapat membanggakan pemandangan - semula jadi (tasik dan air terjun, kebun pinus dan perkebunan kopi, kebun anggur) dan seni bina dan budaya. Kami akan berjalan kaki singkat melalui "Taman Bunga" Dalat yang terkenal.

Image
Image

Taman Bunga (Vyon Hoa Dalat) dibuka pada tahun 1966 dan hari ini dianggap sebagai salah satu Taman Botani, terdapat lebih dari 300 spesies tanaman berbunga. Wilayah "Taman Bunga" yang sangat luas mewakili hampir semua jenis bunga yang tumbuh di Vietnam.

Di pintu masuk ke taman yang indah ini, terdapat lengkungan tinggi, jelas kelihatan dari jauh dan sepenuhnya terjalin dengan kemuliaan pagi yang mekar. Melintasi peti besi lengkungan ini, kita berada dalam kisah dongeng yang sebenar - lautan jutaan bunga segar, memancarkan aroma manis yang memabukkan.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Lorong-lorong taman yang memanjang mengajak kita untuk mengenal dan mengagumi penghuninya dengan lebih baik. Di sini kita mempunyai bunga merah jambu dan putih dari wakil keluarga caper - cleome, dan di sini varietas terry calendula "Geisha" menakluk dengan ukurannya. Petonia dalam kawanan yang ceria mewarnai kanvas lukisan bunga besar ini. Bauginias yang subur (pohon anggrek dari keluarga kekacang) berkuasa di lorong-lorong pohon, dan lorong-lorong tanaman merambat hanya akan memukau anda dengan spesimen mewah Mysore tunbergia dari keluarga acanthus. Belukar brunfelsia pelbagai warna dari keluarga nighthade bertengger di sepanjang jalan taman, tidak hanya menghiasi mereka dengan bunga ungu, putih dan kebiruan mereka, tetapi juga memberikan sumbangan nyata untuk mengisi udara dengan aroma yang enak.

Tetapi kegemaran kerajaan bunga ini yang tidak diragukan lagi adalah hidrangeas, fuchsias, dan anggrek. Di rumah hijau yang dibina khas yang dilengkapi dengan bekalan air dan sistem pengudaraan, anda boleh mengagumi semua jenis anggrek, warna dan warna yang paling luar biasa. Secara keseluruhan, kira-kira 2,500 spesies anggrek tumbuh di Vietnam. Koleksi spesies orkid Vietnam yang paling kaya dan langka dapat dilihat di Dalat. Rumah hijau cymbidium sahaja boleh mendorong gourmet bunga yang paling letih. Ini mengandungi pelbagai jenis wakil anggrek terbesar dan paling terkenal di Asia Tenggara ini - dengan perbungaan krim, kuning air dan salmon. Di dalam kerajaan keindahan dan ketenangan ini di ruang teduh rumah hijau anggrek megah,meletakkan batang anda dengan selesa di dalam batang batang coke atau menyusunnya di dalam periuk terakota dengan banyak lubang.

Image
Image
Image
Image

Bonsai dari semua jenis dan saiz juga terletak dengan selesa di kawasan terbuka kebun dan di rumah hijau. Semua jenis "reka bentuk" pelik yang dapat anda lihat di sini! Boleh dilihat berjam-jam! Secara umum, seni menanam pokok dewasa kerdil adalah salah satu ciri tradisi budaya Vietnam. Penanaman bonsai secara komersial menggunakan sebilangan besar populasi. Di Vietnam, bonsai dapat dijumpai di hampir setiap rumah di mana-mana, bahkan di beberapa gubuk yang sangat sederhana di pintu masuk pasti akan ada beberapa pot bonsai. Bonsai adalah elemen yang sangat diperlukan dalam hiasan hotel, kedai dan pejabat.

Setelah datang ke Vietnam dari Jepun, bonsai telah mengalami perubahan yang ketara dan hari ini gaya bonsai Jepun dan Vietnam sangat berbeza antara satu sama lain. Di bonsai Vietnam, terdapat tiga kali lebih banyak pokok daripada di Jepun, dan gayanya sendiri lebih bebas. Bonsai Vietnam menggunakan pokok tropis yang tidak diletakkan di dalam tanah, tetapi di atas batu kecil, akar tanaman terendam di dalam air yang selalu berada di bah, yang menjadikan penyiraman lebih mudah.

Image
Image
Image
Image

Pengunjung ke Taman Bunga boleh membeli bunga dalam pelbagai bentuk di paviliun perdagangan - dalam bentuk biji, mentol, tunas, atau membeli tanaman yang sudah berbunga di dalam pasu, dan dengan harga yang sangat, sangat sederhana.

Selain bunga, terdapat banyak air mancur di taman, serta pelbagai patung binatang yang terbuat dari bunga semula jadi. Taman Bunga turun seperti permaidani hidup ke Danau Xuan Huong, yang merupakan sentuhan terakhir dari pemandangan hebat ini.

Seluruh Dalat kagum dengan kehijauan dan kebersihan yang tidak akan anda temui di tempat lain di Vietnam. Sekiranya kita menambah ini sepenuhnya tanpa adanya panas terik dan udara gunung yang paling suci, menjadi jelas mengapa bandar ini menjadi tempat percutian kegemaran bagi banyak pelancong asing dan impian paling ajaib dari semua pencinta Vietnam - Dalat menduduki tempat pertama di Vietnam dengan jumlah perkahwinan.

Foto oleh pengarang

Popular oleh topik